Verander­­strategieën

Veranderen is een leerproces, zowel voor de organisatie of vereniging als geheel als voor de individuen. Bij de procesbegeleiding staat het vermogen en de mogelijkheden van de organisatie of vereniging om met verandering om te gaan centraal. Veranderen doe je met elkaar en kan pas succesvol worden als mensen zich betrokken voelen.
Op de vraag welke veranderstrategie passend is, bestaat helaas geen éénduidig antwoord. Het is een kunst van kiezen en combineren, waarbij afgestemd wordt met de context en de betrokken mensen. Zo kun je bijvoorbeeld planmatig, interactief, experimenterend, onderhandelend of cultuurgericht werken aan verandering. En het is meestal schakelen tussen deze verschillende invalshoeken. Een planmatige veranderstrategie van een vereniging kan bijvoorbeeld bestaan uit het opstellen van een helder actieplan door het bestuur met als doelstelling een digitaal ledenplatform voor meer communicatie.

Het organiseren van dialoogsessies is een voorbeeld van interactieve veranderstrategie. Er ontstaat dan co-creatie. En stel dat er aandacht besteed zou worden aan verhalen en identiteit van een vereniging, dan is dat een cultuurgerichte veranderstrategie.
Bij dit thema wordt gezocht naar welke veranderstrategie(ën) het beste aansluit(en) bij het eigen speelveld. In ervaringsgerichte oefenvormen kan een groep ontdekken welke ingangen recht doen aan de behoefte, het speelveld, de spelers en de kenmerken van de andere speelvelden.

Thema's