Veranderstrategieën
Veranderen is een leerproces, zowel voor de organisatie of vereniging als geheel als voor de individuen. Bij de procesbegeleiding staat het vermogen en de mogelijkheden van de organisatie of vereniging om met verandering om te gaan centraal. Veranderen doe je met elkaar en kan pas succesvol worden als mensen zich betrokken voelen.
Op de vraag welke veranderstrategie passend is, bestaat helaas geen éénduidig antwoord. Het is een kunst van kiezen en combineren, waarbij afgestemd wordt met de context en de betrokken mensen. Zo kun je bijvoorbeeld planmatig, interactief, experimenterend, onderhandelend of cultuurgericht werken aan verandering. En het is meestal schakelen tussen deze verschillende invalshoeken. Een planmatige veranderstrategie van een vereniging kan bijvoorbeeld bestaan uit het opstellen van een helder actieplan door het bestuur met als doelstelling een digitaal ledenplatform voor meer communicatie.
Thema's
Tijdmeesterschap
Bij dit thema wordt gewerkt met het ervaren van temporiseren en wat dit doet met de groepsdynamiek, de gestelde doelen en de samenwerking. Tijd wordt hiermee niet benaderd als strakke randvoorwaarde maar als betekenisvolle kracht in het proces.
Omgaan met weerstand
Een veranderproces roept veelal ook weerstand tegen de verandering op. Bij dit thema worden ervaringsgerichte (psychomotorische) arrangementen aangeboden waarin een groep en haar deelnemers al doende ervaren hoe zij geneigd zijn met weerstanden om te gaan en in welke mate dit helpend of effectief is voor de gewenste verandering.
Vertrouwen
Vertrouwen is de stille kracht achter elke verandering. Wanneer vertrouwen aanwezig is, ontstaat er ruimte voor experimenteren, leren en samenwerken. In deze module onderzoeken we ervaringsgericht wat vertrouwen in de betreffende groep betekent en hoe het werkt.
Verbinden
Verbinden is de zuurstof van verandering. Zonder verbinding met elkaar, met de context en met het bredere speelveld kan er geen duurzaam resultaat ontstaan.
Co-creatie
Verandering begint vaak met het gezamenlijk bespreken van de verschillende ideeën over de gewenste verandering en hoe dit met elkaar te realiseren. Verschillende perspectieven en mogelijke oplossingsrichtingen worden dan met elkaar verkend.
Dit betekent goed luisteren, vanuit een open houding.
Veranderstrategieën
Veranderen is een leerproces, zowel voor de organisatie of vereniging als geheel als voor de individuen. Bij de procesbegeleiding staat het vermogen en de mogelijkheden van de organisatie of vereniging om met verandering om te gaan centraal. Veranderen doe je met elkaar en kan pas succesvol worden als mensen zich betrokken voelen.
De speelvelden en de spelers
Bij dit thema wordt om te beginnen het eigen speelveld van de organisatie of vereniging in beeld gebracht: wat is precies het speelveld (“welk domein bedient de organisatie of vereniging?”), wie zijn (de belangrijkste) spelers en wat is de speelwijze (kenmerken van de processen en activiteiten)?
Onbevangen waarnemen
Bureau Speelveld kijkt specifiek naar de onbewuste, irrationele, emotionele en associatieve onderstroom die een rol speelt bij veranderingsprocessen. Als veranderkundig procesbegeleider probeer ik zo goed mogelijk aan te sluiten op deze vaak minder zichtbare factoren door onbevangen waar te nemen.